søndag, december 09, 2007

Briternes bombardement 1807

Jeg er medlem af Selskabet for Københavns historie, hvilket kan anbefales hvis man har den slags interesser. Forleden var jeg til foredrag med Karsten Skjold Petersen om soldaterne i København i 1807. Det var i bymuseets smukke havesal, og der var brunkager og såmænd et lille glas sherry og det hele.

Emnet 1807 er jo noget jeg har beskæftiget mig meget med. Men Karsten Skjold Petersen havde en interessant lillebitte bipointe, som var ny for mig. For under Golden Days arrangementet i september, og ved alle andre omtaler af bombardementet, der har været her i 200-året, har vi talt om "englændernes" bombardement. Karsten pointerede, at tropperne kom fra hele det britiske imperium (bl.a. de berygtede højlandsskotter med de faste lår). Det er selvfølgelig bare en sproglig fejl og detalje, men der var vel således næppe tale om at det var England (som jo blot er den sydlige og mellemste del af øen Storbritannien) der bombede København, men retteligt Storbritannien eller briterne. Alligevel kalder man det langt overvejende for "englændernes bombardement".

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Sådan er det jo at være koloniseret. Når man skal dø for fædrelandet, så er man sgu god nok. Så er man én af deres.

10:26 PM  

Send en kommentar

<< Home