onsdag, november 14, 2007

Et "historisk" valg

Nogle af dagens avisoverskrifter:

"Valg 2007: Historisk, men besværlig valgsejr" Jyllands-Posten
"DF fik historisk godt valg" Berlingske Tidende
"Fogh fik historisk genvalg" Information
"Det politiske opbrud fusede ud – historisk sejr til Fogh og VKO" Politiken
- Man bliver helt smigret over denne pludselige interesse for historien.

Det var adskillige gange undervejs i valgkampen udråbt til at blive et "historisk" valg. Det mest historiske ved det blev vel, at det hele blev fuldstændig status quo.

Historisk er det vel, at Anders Fogh, Pia Kjærsgaard og Bendt Bendtsen således kommer til at sidde på magten i hele det nye årtusinds første årti. (Hvad dette så end hedder? Nullerne?) Skal vi så ikke også sige, at nu har de altså haft chancen...

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Historisk tragisk; 13,noget % idioter... Griseland

10:36 PM  
Blogger Christian Seidel said...

Jeg sad lige og blev nysgerrig efter, hvad der egentlig er det officielle navn for det nuværende årti, så jeg slog lige et smut ind på dansk sprognævns hjemmeside. Under ofte stillede spørgsmål fandt jeg så deres forslag: enerne. Andre steder har jeg også set/hørt betegnelsen nul-nullerne, men den betegnelse har jeg nu haft lidt svært ved at vende mig til, det lyder ikke særligt velklingende i mine ører. Men det er naturligvis en subjektiv vurdering, og det taler til ordets fordel, at jeg ikke var det mindste i tvivl om betydningen af betegnelsen nul-nullerne, da jeg første gang stødte på det. Endelig kan man også vælge den lidt drastiske løsning at forbigå årtiet i tavshed, selvom nogen måske nok vil mene, at det er lidt uretfærdigt overfor årtusindets allerførste årti.

9:21 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Hej Christian. Tak for kommentaren. Jeg synes ikke der er nogen af de to forslag, der er rigtig gode. Jeg tænker pragmatisk at det vel kommer med tiden. Fra 2010 og frem får vi vel brug for at omtale dette årti oftere, og så er der vel noget der sprogligt bliver mere naturligt end andet. Jeg synes nu heller ikke at det lyder helt naturligt at kalde årtiet fra 1900 til 1910 for hverken nittennullerne eller nittenetterne.

11:13 PM  

Send en kommentar

<< Home