søndag, november 25, 2007

Fragmenter af Københavner-historie

Jeg arbejder i december på en bestillingsopgave, en børnebog om Københavns historie. Er i den anledning ved at genlæse Hans Edvard Nørregård-Nielsens velskrevne og højtidsfulde ”Kongens København - En guldaldermosaik” (Gyldendal, 4. udg., 2000). Et effektivt stemningsbillede fra indledningen af bogen om guldalderen er det om selvmorderne, der dingler under Voldens eller Søndermarkens træer. ”Kadaverdisciplinen er iøjnefaldende, når der står, at en endnu sprællende mand ikke blev skåret ned, før den vagthavende officer var tilkaldt. Da sprællede manden ikke længere.” (s. 11). Nørregård-Nielsen bruger desværre ikke kildehenvisninger, men anekdoten er billedskabende og virkningsfuld, må man sige. Samme sted har jeg de to Kierkegaard-citater fra.

Kierkegaard om janteloven:

”Jeg er netop blevet til noget - og derfor er mit liv at betragte som forspildt her i København, hvor man kun kan leve lykkeligt og yderst behageligt så længe man er ingenting, her i København hvor der ikke siges stort andet end ondt om enhver der er noget, hvoraf åbenbart følger, at den der er ingenting med stolthed kan sige: Mig siges der intet ondt om.” (s. 37)

Kierkegaard om pøblen 1848:

”Enhver bevægelse og forandring der sker ved hjælp af 100.000 eller 10.000 eller 1.000 støjende og knurrende og brummende og jodlende mennesker (alt ligesom mavens knurren og vinde) er ’eo ipso’ usandhed, et falsum, et tilbageskridt… En mådelig regent er en meget bedre forfatning end dette abstraktum, 100.000 brummende umennesker… Hvad er dog det i en fortumlet tilstand at lade sig slå ihjel på kamppladsen, arm i arm med 1.000 andre, båret af opinionen, til syvende og sidst uden en eneste tanke, højst en uklar følelse.” (s. 63)

Etiketter:

5 Comments:

Blogger HHS said...

Hej. Har du nogensinde læst Jan Møllers børnebog ’Byen Brænder’ fra 1972? Den udspiller sig mestendels under Københavns bombardement 1807. Husker jeg fik den læst op som dreng, og følte mig rigtig godt underholdt.

11:13 AM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Skægt du lige skriver det idag, hvor jeg har været på biblioteket og plyndre hylderne for fem af Jan Møllers bøger. Han er en glimrende formidler, som gør meget ud af illustrationsmaterialet, og hans "Borger i..."-bøger er rigtig fine til at skabe et overblik.
Men lige den du nævner, "Byen brænder", kendte jeg faktisk ikke. Og nu jeg kan se på bibliotek.dk hvad den handler om, må jeg vist hellere lade den ligge, for historien ligger irriterende tæt op ad det jeg selv sidder og nørkler med. Men tak for tippet, hhs.

3:08 PM  
Anonymous Anonym said...

Fedt Kierkegaard-citat. Det kommer sq i mit strategy-essay, hvis jeg rammer en kreativ åre...

10:46 PM  
Blogger HHS said...

Pudsigt sammentræf...

11:54 AM  
Blogger Unknown said...

Den er faktisk ret god, som jeg husker den. To børn er i nutiden er på besøg hos deres bedsteforældre på Gråbrødre Torv, hvor de forvilder sig ned ad en kældertrappe og ud i København i 1807. Her møder de forskellige koryfæer som bl.a Ørsted, og oplever bombardementet. Til sidst kommer de tilbage til nutiden, meget klogere end før, - og deres tøj lugter af røg og brand

6:24 AM  

Send en kommentar

<< Home