lørdag, august 18, 2007

Skønhed vs. sex

Da retten i december 1791 skal dømme den københavnske prostituerede Kirstine Risenberg for utugt, kommer de i julehumør. I præmisserne beslutter de at moderere hendes straf. Grunden er denne: ”Siden hendes udseende er godt, og hun ved at komme i forbedringshuset, måske måtte forspilde den lykke, hun kan gøre om hun vil forandre sit levnet.” (Historiske meddelelser for København 1977, s. 179)

Blandt Københavns prostituerede var udseendet altså generelt næppe værd at skrive hjem om på det tidspunkt. Frk. Risenbergs dom modereres, fordi hun ser godt ud, og der er håb for hende endnu. Nok var de ”fricerede” og havde opsat hår, men man gik altså nok ikke til dem fordi de var smukke og uimodståelige.

Måske var skønhed og sex slet ikke filtret så grundigt sammen, som det er i dag? Skønhed, det var noget man kunne opsøge på en yndig kunstsamling eller ved tåspidsende at skue ind til kongeslottets prægtige haver. Sex, det var noget man kunne få på punche-stederne nede i Vingårdsstræde.
Det er da interessant!

Etiketter:

6 Comments:

Blogger www.mariasofie.wordpress.com said...

Ja det er faktisk rigtig interessant. Jeg kom til at tænke på filmen From Hell om Jack the Ripper og hvor smukke (ikke alle men mange) de prostituerede blev fremstillet. Sidder du i arkiv og arbejder med emnet eller har du blot læst lidt i Historiske meddelelser?

7:56 PM  
Anonymous Anonym said...

Det er intet nyt, men folk MÅ have været grimmere dengang: Kopper, syfilis (du gode, det kan æde ansigter op), fejl/underernæring, fattigdom, evig træthed, ork listen er lang. Nå ja, dårlige tænder og givetvis bumser og rynker i et omfang vi ville besvime over idag...
Og så er der jo noget over unge kvinder. Det er ikke kun gamle mandlige grise, der reagerer positivt over smukke møer. Det gør kvinder også, derfor er der så mange unge smilende kvinder, der reklamerer for altmuligt. Et damesmil gør os glade. Åbenbart.

8:14 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Tak for de gode kommentarer.
Det er rigtigt, jeg havde ikke selv tænkt på Jack the Ripper-perioden, som jo er 100 år senere end min periode, men parallelen er fin. Der findes jo politifotos af hans fem ofre, og de var - med én undtagelse - ikke just yndige. De var midaldrende, oppustede, tykke, vildt beskidte, tandløse, syge, uhyggeligt fattige og dybt, dybt alkoholiserede. Det er klart at det ikke er en romance eller et eventyr man opsøger hos disse madammer, men noget behovstilfredsstillelse og meget transaktions-agtigt.

Nej, jeg er ikke nået til arkiv-delen endnu. Jeg tripper foran mit speciale og browser rundt i en hel masse litteratur om emnet seksualitet i 1700-tallet. Men jeg skal helt sikkert selv ned i arkivalierne.

9:38 PM  
Anonymous Anonym said...

Når Thomas siger ned i arkivalierne er det for at dække anstrengelsernes virkelige formål: Research/Salgsgejl til sin projekterede gesjæft Kronologisk Sexturisme/Gammel Nok?. Fire underbetalte og -ernærede DTU-studerende har arbejdet 24-7 sommer over for at skabe den tidsmaskine, der mangles... Et metodisk gennembrud, om jeg så må sige.

-> anonym - du er pænt bad for business...
;-p

12:24 AM  
Blogger www.mariasofie.wordpress.com said...

Vil du ikke skrive lidt mere om dit speciale. mon der er meget arkivmateriale... Jeg har selv arbejdet en del med kønsforskning og historie, men ikke så meget med seksualitet.

1:29 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Maria Sofie, jeg er ikke kommet så langt med det endnu, idet det som sagt er i opstartsfasen. Men du kan læse diverse måder at vild-skyde sig ind på det her på bloggen. Jeg kan sende dig den mail jeg lige har skrevet til min vejleder, hvis du sender mig din mail. Det kan være du kan bidrage med noget interessant.

2:16 PM  

Send en kommentar

<< Home