mandag, februar 26, 2007

Foredrag om Københavns bombardement


I september 1807 bombarderede englænderne København. Disse kaotiske nætter var sandsynligvis de frygteligste i hele Københavns historie. En kilde, der ellers ikke er blevet benyttet særlig meget, nemlig datidens aviser, belyser kaoset og stemningen i dette ragnarok. Aviserne er propfulde af rørende detaljer om løsslupne kakaduer og kreaturer, om tyve, enkemænd og opportunister.
I aviserne støder man på flere af de myter, der siden har præget vores opfattelse af bombardementet, hvad end de er sande eller ej.
Angrebet – der har forbavsende meget til fælles med angrebet 11. september 2001 – påstås at være det første terrorangreb i historien. Passer det?

Jeg har skrevet om bombardementet i 1807 i min BA-opgave, og opgaven er siden blevet til to bogkapitler og en kronik m.m. I anledning af 200 års-jubilæet skal jeg så også ud og holde foredrag hist og her. Indtil videre vistnok så fornemme steder som på Vallekilde Højskole, på Nationalmuseet og i Universitetets festsal.

I ringer bare, hvis I har brug for en mand til at snakke om nogle gamle aviser...

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger frederik said...

aaaaaaarh mand, du kan da ikke bare lade spørgsmålet hænge ubesvaret i luften. Var det det første terorangreb? Sig det så, sig det så, sig det så!

Og er det egentligt det man siger?

Min far som er sådan en som siger alt muligt om historie, siger at det var den første brug af terrorbombardement af civilbefolkningen. Og så trækker han gerne en lige linie til englændernes insisteren på at bombe tyske byer sønder og sammen under 2. verdenskrig. Jeg ved ikke om han forsøger at undsige noget om den engelske folkesjæl eller om han snakker vedholdende militærdoktriner eller bare syntes at det er pudsigt.

Men sagen er vel at terror er et problematisk begreb i den her sammenhæng. Jeg ville jo helt sådan fra hoften mene, at man som sagerne defineres nu til dags, ikke kan kalde det et terrorangreb. Da terror ikke synes at kunne blive begået af Stater, eller i hvert fald ikke vestlige stater + Israel. Terror synes at være forbeholdt ikke-statslige formationer. Stater kan derimod forbryde sig mod krigens love, de kan udføre folkedrab og jeg ved snart ikke hvad.

Nå men den store indvending er vel, at jeg har en ide om at det i virkeligheden er frygteligt ahistorisk, at trække begreber som i den grad er knyttet til vores tid, ned over hovedet på fortiden. For det er vel ret moderne begreber er det ikke? Det er ikke et retorisk spørgsmål, jeg spørger fordi jeg ikke ved det?

Nå men kan du ikke lige skrive lidt om det i forbindelse med 1807, eller smider du sådan en cliff-hanger ud, så vi hoster op med pengene og booker dig som foredragsholder?

4:38 PM  
Blogger Peter H. Olesen said...

Tager du også ud i private hjem?

7:10 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Ja, men jeg er ikke billig :-)

11:49 PM  
Blogger Peter H. Olesen said...

Det var jeg bange for du ville sige!

2:50 PM  

Send en kommentar

<< Home