lørdag, februar 21, 2009

Vallensbæks gamle præst

Jeg kommer fra forstaden Vallensbæk. Der er ikke mange spændende historier fra Vallensbæks fortid. Jeg prøvede at samle dem til en gysersamling for børn for nogle år siden. Jeg syntes den blev rigtig god. Det syntes min daværende redaktør ikke.

Jeg faldt lige over en lille bonushistorie fra min hometown Vallensbæks ældre historie i de kilder jeg p.t. tærsker igennem. Præsten i Vallensbæk i 1700-tallet hed Christian Kåber. Han kom til at træde så grundigt i spinaten - hvad præcis han gjorde ved jeg ikke - at han blev fyret fra sin gerning, han fik "forbrudt krave og kjole". Det hår åbenbart slået ham yderligere ud, for i 1779 gik det så galt at hans far - der var klokker ved Nikolaj Kirke - og hans bror - der endda var kancelliråd - satte sig ned og skrev et brev til myndighederne. De skrev, at Christian Kåber efter at have mistet sin præstekrave levede et forargeligt liv med drik og ufredelighed. Faren havde forvist ham til Jylland, og det havde ikke hjulpet. Nu bad Kåbers far og bror simpelthen om at få Vallensbæks afsatte præst buret inde for livstid, i tugthuset på Møn. De tilbød endda selv at betale udgifterne.

(Møens tugthusarkiv kopb. 10/8 1779)