torsdag, januar 08, 2009

Dagens to yndlingsudtryk fra 1700-tallet

Gang på gang overraskes jeg over hvor herligt et sprog man havde i 1700-tallet. Jeg er netop blevet færdig med min 8. kilde (ud af 10.). Det er en rektor Tauber, der har skrevet sine erindringer i 1770'erne.

Dagens to bedste udtryk fra hans bog er disse: Han taler om sin kommende kone, Gregoriana, som kan "opdrages i alle fruentimmernetheder og fransken." (s. 188). Senere taler han i en helt anden kontekst om "stodderpral"! (s. 213). To fede ord, jeg vil forsøge at integrere i mit daglige sprog den kommende tid. Jeg kunne da godt allerede pege på et par nutidige danskere, som man kunne beskylde for "stodderpral". Hjælp mig, lad os starte en bølge.

1 Comments:

Blogger Ord på bordet said...

Jeg er klart med på stodderpral. Fruentimmer-osv falder mig lidt svært både i skrift og tale, men hvis det breder sig blandt folket, så vil jeg da glæde mig over at vide, hvor det kommer fra!

Hilsen
Dorthe Chakravarty

9:05 PM  

Send en kommentar

<< Home