lørdag, februar 28, 2009

Tintin

Jeg er forkølet. Jeg benytter lejligheden til at ligge i min seng og læse Tintin-tegneserier. Det har jeg ikke gjort i mange år, men jeg var vild med dem, da jeg var knægt.
Det slår mig ved gensynet hvor relativt komplekse de er plotmæssigt. Jeg tror ikke at ret mange læsere under 12 fatter de mærkelige internationale politiske forhold og dobbeltspioners roller, osv.
Og hold da op, hvor sker der bare meget. Det kan små drenge godt lide. På de første tolv sider af "Faraos cigarer" (den bedste) møder Tintin en skør professor, han skal skaffes af vejen, han biver anholdt, han flygter, finder en hemmelig grav i en ørken, bedøves og fanges af banditter, undslipper og angribes af en haj. Handling er godt, men det kan også være lige i overkanten.

Som figur undrer det mig at jeg kan have syntes at Tintin var sej. Han virker ualmindelig spejderagtig, kæk, selvretfærdig, manisk, fordomsfuld og fuldstændig uden humor eller ironisk distance. Taget i betragtning at han er journalist, undrer det mig også at han aldrig rigtig skriver noget?

Ser i øvrigt lige, at Tintin-figuren angiveligt skulle være inspireret af og baseret på Palle Hulds jordomrejse som 15-årig. Det er nyt for mig, og den engelske Wikipedia har da også flere andre bud på hvem karakteren er baseret på.