torsdag, august 30, 2007

Mig og bombardementsweekenden

Det er mærkeligt at byen lige pludselig, i én weekend, interesserer sig for noget jeg selv har interesseret mig så meget for. Selvom det kan blive lidt vel meget, er det vel bare at nyde det mens det står på.

Jeg har en lidt fabulerende kronik i Information idag, om historiske undskyldninger. Se her.

Jeg er med i Peter Henningsens antologi "København 1807", som udkommer lørdag. Fik bogen igår, den er blevet virkelig smuk! Jeg har skrevet om hvordan aviserne dækkede bombardementet dengang. Læs om bogen her.

Jeg skal holde foredrag på Nationalmuseet søndag kl. 14 om samme emne. Plus komme med et bud på OM det var den første terrorhandling i historien. Kig forbi, det er gratis. Læs om det her.

Og så skal jeg være ordstyrer ved en lille præsentation af de nye bogudgivelser på Paludans Bogcafé lørdag kl. 15. Se her.

Så er den ged vist også barberet - og dokumenteret. Så lover jeg at holde lav profil igen bagefter.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jyllandsposten idag:

Britisk ambassadør beklager historisk bombardement

Bombardementet af København i 1807 var nødvendigt, fordi den britiske nations eksistens var truet, forklarer den britiske ambassadør.

København markerer de kommende dage i rigt mål de britiske ødelæggelser og drab på civile i byen for 200 år siden. Det kunne bekymre den herværende britiske ambassadør David Frost, men i et venskabeligt brev til overborgmester Ritt Bjerregaard (S), besegler han nutidens tætte bånd mellem nationerne.

»Denne weekend er en mulighed for at mindes 1807 og drage lære af vores forfædres handlinger. Vi forstår, hvorfor det danske folk har stærke følelser I forhold til 1807 og bombardementet. Vi bør selvfølgelig også huske, at situationen i 1807 var et spørgsmål om liv eller død for Storbritannien. Men beslutningerne var endda kontroversielle, da de fandt sted, og set med nutidens øjne er bombardementet og tabet af uskyldige liv svært at forsvare,« skriver David Frost.

Storbritannien var under stærkt pres efter freden i Tilsit i Østpreussen i juli 1807, da russerne allierede sig med Napoleon. I slutningen af 1806 havde Napoleon iværksat fastlandsspærringen, der gjorde al handel med Storbritannien forbudt for franskmænd og deres allierede.

Briterne krævede den danske flåde udleveret, for at den ikke skulle falde i Napoleons hænder. Det danske nej udløste bombardementet.

»Weekenden er også en mulighed for at fejre, hvor meget vi i dag i 2007 værdsætter vores nære venskab med Danmark. Jeg håber, at der i weekendens mindefestligheder er et budskab om håb og opmuntring til alle i verden, som er involveret i konflikter. De vil alle kunne se, hvordan Storbritannien og Danmark, som engang var fjender, i dag er blevet de stærkeste allierede, partnere og venner,« skriver David Frost.

12:34 PM  
Blogger Vengaboy said...

Gad vide hvor mange danskere der nærer stærke følelser omkring 1807...

1:07 PM  
Anonymous Anonym said...

Godt spørgsmål Vengaboy. Ambassadører og diplomater? Deres dragter er i hvert fald i et snit fra 1770'erne og de husker ustyrlig godt.
Detallierne er mig lidt uklare, men da Danmark havde holdt en konference hvor en tjetener var med, så kom russerne da også på banen og mindede os om de gode relationer der havde bestået mellem Danmark og Rusland i mere end 200 år.
Det havde vi andre helt svedt ud, men det havde russerne sgu ikke og at messe med den russiske bjørn, det gider man alligevel ikke...
Det jeg mener er, historien er skam vigtig og vi må som historikere også prøve at være en smule upartiske når magthaverne anvender oldgamle obskure begivenheder til at legitimere en på forhånd given politik.

10:37 AM  

Send en kommentar

<< Home