mandag, marts 12, 2007

Miranda og kongefamilien

Venezuelaneren Fransisco de Miranda rejste gennem Danmark i 1787-88. Jeg er ved at bruge hans dagbogsoptegnelser til en universitets-opgave. Her falder jeg over mange kuriøse ting. Her hans skånelsesløse beskrivelse af tossekongen, Christian 7 og dennes indavlede familie. Nogle gange kan udlændinge slippe af sted med at sige nogle ærligheder, som de indfødte ikke kan.

Fra dagbogen 30. dec. 1787:
”Hele den kongelige familie var der og jeg fordrev på ny tiden med at betragte Kongen for anden gang - han viste tydelige tegn på galskab. Kronprinsessen er en yndig pige til trods for sin danske næse, der ganske ligner et papegøjenæb. Kronprinsen, hendes broder, har også skæve kæber i venstre side, sådan at når han smiler, går munden til den ene side som en lomme. Arveprins Frederik, kongens broder, er pukkelrygget og lillebitte og gør en latterlig figur ligesom hans kone prinsesse Frederikke, om hvem man siger at hun mangler et ribben, et bryst og hvad ved jeg! Har man nogensinde set magen til vrangbillede af en familie!”

Fra dagbogen 3. jan. 1788:
”Kongen danser hele tiden, såvel kontradanse som menuetter, uden at mæle et eneste ord, alt imens han gør grimasser med øjne og mund som en sindssyg. De damer han danser med har betroet mig, at han klemmer deres hånd og undertiden tilhvisker dem uanstændige ting. Ingen svarer ham, selvom han taler til dem.”

Etiketter: