lørdag, april 19, 2008

Ikke megen striptease i 1700-tallet

Filosoffen Descartes og 1700-tallets videnskab splitter ånden fra kroppen. Den nøgne krop er taberen i denne dyst.
Til forskellige tider har man vaklet mellem at have en masse positive associationer til nøgenhed - renhed, frihed, naturlighed og sandhed fx - og negative ditto - fx primitivitet, uhøflighed, fare, perversion og endda kriminalitet. Det konkluderer Ruth Barcan i sin bog "Nudity - A Cultural Anatomy" (2004).

Der er en ting, der har undret mig: I 1700-tallet, hvor jeg indtil videre har fået opfattelsen af sex som værende fri, tolerant, pragmatisk og legende, er nøgenhed samtidig sjælden og suspekt. Selv i periodens megen pornografi er der sjældent blottet mere end det absolut nødvendige.
Måske skal man netop finde svaret på dette dilemma i tidens opsplittelse af krop/ånd. Måske blev sex slet ikke associeret som noget synderligt kropsligt, der indebar nøgenhed.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Nina S said...

Hmmm, en del af klædedragten var heller ikke just skåret efter kroppens egne mål (fiskebensskørter og voldsomme kraver fx), og de havde jo intet problem med fake ting, så naturligheden lå nok lavt nede på ranglisten.
Desuden, i Frankrig i hvert fald, var renlighed associeret med rent linned og hvidt hoved, hals og hænder, resten...
Nøgenhed er vel også tit noget egalitært og efter revolutionen vandrede damerne næsten nøgne rundt, men inden var det vigtigt at man var rig.

5:13 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Hej Nina. Hvor har du det med Frankrig fra? Det passer fint med mine antagelser, men har svært ved at finde nogen, der direkte SIGER det. Kh, Thomas

4:54 PM  
Anonymous Donald said...

Har lige (et år efter din posting) hørt dig i "Alle Tiders" DRP1 hvor du fortalte om Miranda. Jeg kunne ikke høre, hvad dit navn var og Googlede for at finde det (Bingo!) og vil lige lægge en kommentar: Det er fremragende arbejde at begynde at tænke over moralbegreber og sex-kultur på denne mere differentierede måde, som du giver udtryk for.

Jeg tror at især hensynet til barnet (udenfor ægteskab) er prisen, som betales op imod 1800 og at "kærligheden" og romantikken medfører jalousi etc. Og hvorfor er man så villige eller nødt til at betale denne pris?

Men jeg er slet ikke færdig med at finde rundt i dette landskab :-)

9:42 AM  

Send en kommentar

<< Home