onsdag, december 19, 2007

Nørrebro gadeleksikon

Idag har jeg afsluttet en spændende opgave for Områdefornyelsen i Mimersgadekvarteret. Jeg har fået nogle penge til at lave et gadeleksikon over fem gader i kvarteret. De er lagt ud på Wikipedia, så andre folk - f.eks. lokalhistorikere, skolelever der laver opgaver, pensionister der laver erindringsværksteder, eller andre entusiaster - derefter kan tilføje hvad de måtte finde væsentligt.




Det har været et interessant stykke arbejde, men også et stort arbejde. Jeg håber at få opgaven også at skrive om resten af gaderne i kvarteret. I historiebøgerne er Ydre Nørrebro meget stedmoderligt behandlet, der findes virkelig meget litteratur om Indre Nørrebros historie, men næsten intet om Ydre Nørrebro.

Og man støder på sære historier. En af dem har jeg gengivet herunder. Det viste sig nemlig at bødlens gård - skarpretteren Mester Jokum kunne naturligvis ikke bo inde bag byens volde, når han var uærlig og farlig at omgåes - lå lige præcis hvor jeg bor idag!

Gå evt. selv ind og kig på de fem opslag. Og tilføj og redigér hjertensgerne i teksten. (Det ville være rart at kunne vise til sekretariatet, når jeg søger om penge til resten af opgaven, at der faktisk har været lidt liv derinde.) Adresserne er:

MIMERSGADE

HEIMDALSGADE

BALDERSGADE

ÆGIRSGADE

NANNASGADE

1 Comments:

Blogger HHS said...

Jønke der skød Makrellen boede på et tidspunkt i Ægirsgade. Hvis det har interesse?

2:43 PM  

Send en kommentar

<< Home