søndag, juni 17, 2007

Københavnske kuriosa: Pis-i-ord


På Blågårds Plads her på Nørrebro står der et smukt pissoir af ældre dato. På min aftentur her til aften lagde jeg mærke til at de håndmalede skilte på pissoiret var stavet forkert: Pissior, stod der.
Jeg lagde mærke til det fordi jeg gik i mine egne tanker, og læste det som Pis-i-ord, hvilket jeg syntes var et lidt vel voldsomt udsagn for en følsom forfatter.

Vel hjemme igen finder jeg i den lokale gratisavis "2200 på gaden" (maj) en ældre artikel om bemeldte pissoir. Det fremgår blandt andet, at samtlige kunstværker på Blågårds Plads blev fredet i forbindelse med en ti år gammel renovering (ikke renovation, som der står, det betyder fjernelse af affald).
Derfor er stavefejlen altså strengt taget blevet fredet og må ikke ændres.

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det er da bevaring! Det kan jeg lide, bevaring på alle niveauer!

8:08 PM  

Send en kommentar

<< Home