søndag, juni 17, 2007

Hald i P1

I forgårs handlede P1's Danmark Kort om Hald Hovedgaard. Med programmets vanlige charmerende entusiasme var det var en ret forudsigelig gennemgang, primært af stedets allerældste sagnbaserede historie. Jeg synes jo den nyere historie er mere interessant.

Jeg kan ikke se på deres hjemmeside hvem journalistens var, for de har - måske af gode grunde - ikke lagt udsendelsen eller journalistens navn ud endnu. Men programmet sluttede af med at planke en tekst, ukrediteret og ordret fra Kenneth Tindalls bidrag til antologien "Nu kan Hald være mere end nok" (2003). It goes:

"Ifølge ældgammel nordamerikansk indianertro existerer der bestemte steder på jordens overflade, hvor klodens magnetiske linier krydser hinanden og kraften derfra stiger op til overfladen som kosmisk energi. Sådanne lokaliteter hedder power spots, og Hald er netop sådan et kraftsted." (s. 90)

Jeg har i øvrigt fået plads deroppe lige efter Sankt Hans, i uge 26 og 27.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Heldige asen

6:25 PM  
Anonymous Anonym said...

"Danmark Kort" om Hald var lavet af DR journalist Hanne Møller og kan - med lidt besvær findes på dr.dk (google "danmarks kort" og hald - husk anførselstegn - og vælg 'cached' i stedet for det umiddelbare link).

9:57 PM  
Anonymous Anonym said...

Hej PQR. (Ups, fik dårlig samvittighed, skylder jo Hald en Fred og Ro... Nu må jeg se at finde den boblekuvert. Og ved du hvad, nu udkommer Caritas gudhjælpemig også, den jeg sad og mosede med i Kapellet i foråret.)

Tak for anvisningen på vejen til Haldudsendelsen. Den skal jeg prøve. Måske kan den dulme på dage med heftig Hald-ve.

11:14 PM  

Send en kommentar

<< Home