onsdag, november 08, 2006

Lad historiebøgerne være i fred!

Jeg synes det er en tiltagende uvane - som historiker - når alting skal være ”historisk”, når det bare betyder ”stort”. Især indenfor sportens verden lyder det altså tåbeligt, når der fx er tale om en ”historisk nedtur for Aabenraa Boldklub”.

Det er ligeledes en journalistisk kliché, når der er tale om en finanslov eller håndboldsejr eller arbejdsmarkedsaftale eller varmerekord eller cykelrytter, der er lidt ud over det sædvanlige. Så vil det altid ”gå over i historiebøgerne”. Hvem er det lige der skal skrive alle de historiebøger, det bli’r ikke mig. Er det journalisterne?

Her er blot nogle af de eksempler, jeg har fundet på Infomedia i løbet af de sidste par uger:

Spurs i historisk sejr over Chelsea
Kina tilbyder lån ved historisk møde med Afrikas ledere
Historisk overenskomst mellem FIFA og spillerne
Thor Pedersen med historisk overskud
Marcus Allbäck blev den historiske matchvinder med et ægte slidermål i anden halvleg af en match, hvor englænderne aldrig nåede de velkendte højder.
Aarhus Teater får historisk overskud
Historisk: Alle smede i arbejde
Historisk lav ledighed i Østjylland
World cup-håndbold: Historisk aften gav to danske sejre
Sverige skøjtede sig ind i historiebøgerne, da de i går vandt verdensmesterskabet i ishockey i Letland
Pokalfighter i historiebøgerne med 16 fuldtræffere

Og min favorit:
En dag til historiebøgerne (Brabrand tabte 2-0 til Randers)

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

jeg bliver ved med at vende tilbage til det her indlæg, det er jo sandheden du prædiker.

12:38 AM  

Send en kommentar

<< Home