torsdag, november 09, 2006

"Aminas breve" og debutantpris

Med debutantprisen på bogmessen lige om hjørnet blev jeg nysgerrig efter at læse sidste års vinder, Jonas T. Bengtssons ”Aminas breve”. Valget af den bog undrer mig. Jeg synes den sprogligt er ret ordinær, og den er præget af nogle virkelig stereotype personer: Den Hjemløse, Pigen Fra Amager, Den Rige Bror, Den Tyrkiske Far, Den Sexede Og Skizofrene Malerinde, De Kriminelle Indvandrere. I beskrivelserne af hovedpersonens sygdom og i livet på den lukkede er der dog originalitet, og en mærkelig form for charme, og i den sidste sjettedel faktisk også noget brod. Men jeg forstår ikke helt jubelanmeldelserne.
En halvtredser på at det bliver Knud Romer, der får årets debutantpris. Den bog har jeg til gode.
Selv hepper jeg på Jonas Bruun.

Etiketter: