onsdag, juli 23, 2008

Krop i 1700-tallet

Det var nyt for mig, da jeg for nyligt læste (Schott s. 62) at længe før at oldtidens olympiske lege blev genoplivet ved de internationale lege i Athen i 1896, havde der i mindre målestok været genoplivningsforsøg. Et eksempel er de engelske såkaldte Cotswold Olympick Games, der blev afholdt allerede fra 1612-44, og igen fra 1660’erne til 1852, således hele vejen op gennem 1700-tallet. Det passer så godt til mine indicier om den kropslige konkurrence og nysgerrighed var stor i 1700-tallet. Det har undret mig, at der ikke var nogle der havde fundet på at konkurrere på kroppes kunnen allerede i 1700-tallet.

2 Comments:

Blogger jens jacob toftegaard said...

ja det er sgu vildt nyt, men hvem deltog, kun briter og hvad var disciplinerne. desuden, havde man glemt det i 1890 eller hvornår det nu var det begyndte forfra?

1:10 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Jeg fandt mere om det på Wikipedia. Det lader til at være startet som en protest mod tidens puritanisme og blev kaldt "Mr. Robert Dovers Olimpick Games upon the Cotswold Hills".

Tilsyneladende var de ikke olympiske i den forstand, at der kom folk fra hele verden, idet konkurrencerne lader til at have været for briter. Internationale var de oprindelige lege vel sådan set heller ikke. Disciplinerne var primært kampe af forskellig art, brydning, fægtning, og de resulterede ikke sjældent i dødsfald.

"By the middle of the 18th century the games were well established and once again quite popular." Det lader altså til at der nok i mindre end grad end jeg først forstod var tale om en simpel glæde ved kroppen og kropskonkurrencer, men mere om deciderede kampe. Jeg synes bare det gik så fint i tråd med mine antagelser ud fra det jeg bl.a. har læst om sex i perioden.

Du kan læse mere på Wiki eller på
http://www.olimpickgames.co.uk/

1:37 PM  

Send en kommentar

<< Home