tirsdag, oktober 23, 2007

Fantastiske boeger

Så har jeg læst Dennis Gade Kofods spritnye roman “Nexø Trawl”. Den er kraftfuld og velskrevet som ind i helvede, vildt anbefalelsesværdig. Et “klassegennembrud” kaldte Jyllandsposten den. Forbandet tæt på en generationsroman, kan jeg tilføje. Noget, der slog mig da jeg læste den var de magisk-realistiske elementer i den, som der også var i hans sidste, “Brøndtjætten”. Det er der jo også i Knud Romers “Den som blinker er bange for døden”, som jeg læste i sidste uge. Nu tænker jeg: Er der tale om en slags trend i ny dansk romanlitteratur, magisk realisme fra den danske provins? En efterlysning: Er der nogen, der kender andre eksempler på nyere dansk litteratur, der både foregår i provinsen og har magisk-realistiske elementer? Jeg er i færd med at skrive noget om det.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg kan en del magisk-realistiske røvere fra provinsens allerdysterste steder, hvis det var noget. Så kan du selv fælde dem ned som litteratur ;-p

12:04 AM  
Anonymous Anonym said...

Og fedt med en næsten generationsroman med en fantatisk titel. Tager du den ikke med herover. Trænger - i den grad - til noget kulturel kapital?

9:30 AM  
Anonymous Anonym said...

Hvad med ham Blenstrup - er han ikke hverdagsmagisk?

10:50 PM  

Send en kommentar

<< Home