torsdag, juli 05, 2007

Helt ned til vore dage

Vi har, jvf kronikken fra forleden, en tendens til at opfatte vores historie som progressiv og i en støt udvikling: Jo tættere på vores tid, desto bedre. "Sært at man opfatter nutiden som værende toppen af en lang bakke. Tingene ku jo heller ikke blive bedre i 1870 fx," som en historiestuderende veninde sms'ede til mig efterfølgende.

Og omvendt, som hun tilføjede i en sms lige efter: "Jeg vil dementere! Førhen så man vel sin nutid som en jernalder og længtes tilbage til de gode gamle dage." Især antikken.

I Berlingskes leksikon fra 1936 fandt jeg i dag under opslaget "Trædemølle" disse informationer: "I en dansk Provinsby blev en Gørtlers Drejebænk drevet ved et Trædehjul med Pudelhunde. Trædemøllen har spillet en stor Rolle i eng. Straffeanstalter næsten helt ned til vore Dage."

Bemærk - udover det herlige billede med de prustende puddelhunde i provinsen! - udtrykket 'helt NED til vore dage'. Ville vi ikke i dag sige 'helt OP til vore dage'? Er det et udtryk for at man i 1936 mente at det gik tilbage for udviklingen, mens vi idag mener vi er på vej op ad bakke, ja, faktisk hele tiden står på TOPPEN af bakken. Jo tættere på vores tid, desto bedre.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

En google-fight beviser påstanden: "Op til vore dage" vinder med godt 600 over "ned til vore dage" med godt 500. Og det er helt tydeligt at "ned til vore dage" er fra ældre taler, artikler, citater fra værker, osv, mens "op til vore dage" er fra helt dagsaktuelle tekster af enhver art.

6:39 PM  
Anonymous Anonym said...

Jeg havde faktisk en oplevelse med nyg og gammel og oppe og nede, dengang jeg boede i kollektiv. Det var i starten af 90'erne og jeg sad i køkkenet og drak rødvin med kollektivets alderspræsident på 44 år, og så fik jeg sagt "nede i 70'erne". Og han så interesseret på mig og sagde "Nede i 70'erne: Er det virkelig sådan man siger nu? Er de nederst?"

9:55 PM  

Send en kommentar

<< Home