lørdag, juni 30, 2007

Isfugle te

Uddrag fra dagens novelle, "Isfugle te":

"Min lomme flaksede rundt og skreg. Jeg tog min vindjakke af, uden at lyne lommen op. Jeg knaldede den to gange mod zinkbordpladen.
Det gav en fantastisk lyd.
Så blev lommen helt stille. Jeg slog den ned i bordpladen to gange til.
Jeg tørrede mig over munden og åbnede lommen. Jeg pillede isfuglen ud. Den så fin og fredfyldt ud. Jeg lagde den på ryggen på bordpladen ved vasken. Den var på størrelse med en solsort. Den lå på ryggen, med de små fødder strittende op i luften, som små antenner. Den var flækket lidt på maven, og næbbet var blevet bøjet lidt, men ikke brækket, ellers var den helt intakt.
Oversiden var lysende turkis, vingerne grønblå, undersiden gulerodsfarvet og halsen hvid. Den mindede mig om en indianer. Den havde en plump kropsform, som en bokser, eller Kurt Thorsen. Det kraftige næb lignede et våben af en art.
Jeg rystede den igen. Der faldt et par fjer af, både nogle stålblå og nogle af de rustrøde. Men ikke noget magisk tryllestøv, tilsyneladende. Der måtte skrappere metoder til, isfugl dog. Hvorfor er du så nærig med din skabede magi. Du er jo selv ude om det.
Jeg så mig om i køkkenet og løftede på elkogeren."

1 Comments:

Blogger Vengaboy said...

Jeg ville sætte et punktum i stedet for komma før isfugl i tredje sidste linie. Ellers lyder det godt.

Hilsen Flueknepperen

12:14 AM  

Send en kommentar

<< Home