søndag, april 15, 2007

Raquetta Bombardina - en and?

Der er en genganger blandt de ”hyggelige” anekdoter, der knytter sig til gengivelsen af Københavns bombardement. For at illustrere hvor meget bombardementet prægede hovedstadens indbyggere nævnes det ofte at et pigebarn, der kom til verden i bombardementsnætterne fik navnet Raquetta Bombardina. Fødslen skulle angiveligt være gået i gang på flere højgravide kvinder i de nætter. Anekdoten står at læse i flere historiebøger om 1807, men jeg har alligevel længe haft en mistanke om at det er en and. Hvem ville gøre sin lille pige til symbol for en så frygtelig begivenhed?

En googling viste at anekdoten genfortælles talrige steder. Bl.a. et sted, hvor to fynske tvillinger vist har blandet historien sammen med noget andet: ”Raketta Bombardina blev født under Anden Verdenskrig, da København blev bombet. Vi har haft en rigtig god historielærer.”

Men der var alligevel lidt bid... Jeg fandt nemlig ud af at et af overkrigskommissær, etatsråd Peder Chr. Rasmus Aagesens (1762-1830) ti børn får navnet Bellona Bombardina Aagesen. Og hun er født i København 1807, dog først den 4. november, og således to måneder efter bombardementet.

Hvordan det gik den lille pige med det morbide navn? Ikke ret godt, desværre. Hun blev ikke engang fire år gammel…

Etiketter: ,

8 Comments:

Blogger Unknown said...

Hej Thomas,

Jeg tænkte det nok, at det ikke kunne passe. Gad vide, hvor historien er startet første gang?

5:23 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Jeg skrev til Lars Lindeberg, der har historien i sin bog om bombardementet, og han havde desværre smidt sine noter ud. Erik Kjærsgaard nævner den også. Jeg er ikke stødt på den i nogle af de samtidige kilder.
Jeg ved at Charlotte S H Jensen er ved at lave en lille artikel om det. Måske finder hun frem til et svar...

7:29 PM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Nu har jeg selv fundet den! Det er fra Grandmamas Bekiendelser, hvor Sophie Thalbitzer remser en masse rygter og historier der gik i København 1807. Hun nævner bl.a.:

"Et Barn, som blev født i Bombardements-Dagene blev kaldet Raquetta Bombardina."

Det er alt hun skriver. Selvom kilden er rimelig troværdig og nedskrevet i december 1807, tvivler jeg stadig.

6:54 PM  
Anonymous Anonym said...

ad hvor er du bar klam at høre på..

12:54 PM  
Anonymous Anonym said...

Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

12:55 PM  
Anonymous Anonym said...

Hejsa! Er det rigtigt at RB er en and?

10:45 AM  
Anonymous Anonym said...

Hej jeg trænger til The D, fordi min egen er lidt stiv.
Sig til hvis du vil hjælpe mig! Takker :3

10:46 AM  
Anonymous Anonym said...

Jeg er frisk!!

10:47 AM  

Send en kommentar

<< Home