mandag, juni 08, 2009

Må man rime?

"Det jeg ser som et problem med rimene og dine tekster på engelsk er, at du får lejlighed til at ”gemme dig” bag formen. Man hører ofte danske sangere sige, at grunden til at de synger på engelsk er, at de kan gemme sig bag det engelske sprog, at det ville føles for nøgent at synge om deres følelser på dansk. Jeg opfordrer dig til netop at træde det skridt frem, ud mellem rimenes struktur og de engelske gloser, til at træde i karakter og sige hvad du vil UDEN at være styret af om - for eksempel - behøv’s rimer på Zeus. Jeg kan fornemme at du har noget væsentligt på hjerte, men jeg er mere interesseret i hvad det ER du vil mig, end om du kan få tingene til at rime.
Sangtekster må meget gerne rime, men digte kan meget nemt få et lidt komisk lejlighedssangs-præg, og det er synd for dine fine tekster, synes jeg.
Du er ikke dårlig til rytmik, men i den type digte du har sendt mig, er rytmen ekstremt vigtig, så den skal være HELT og aldeles på plads. Læs fx Tom Kristensen, læs ham op og lyt til det, han er suveræn til den slags. Han snubler aldrig.
Mit første råd er derfor: Prøv at lægge rimeriet væk i en periode. Du kan jo bare vende tilbage til det igen på den anden side af sommeren. Men se hvad det gør ved din stemme og dit sprog. Jeg tror du vil træde frem, træde i karakter af det. Blive tydeligere og mere markant som fortæller. Blot dig! Sæt dig fri."


Jeg bliver af og til spurgt om jeg vil læse en tekst igennem og give respons for et honorar eller noget vin. For nylig blev jeg bedt om at læse et ungt forfatterhåbs tekster igennem, som netop havde fået nej tak fra forfatterskolen, og give respons. Det ovenfor citerede stammer fra mit svar.

Jeg har en meget klar fornemmelse af at man skal passe på med at rime. Er det af den grund som jeg angiver i brevet til ham?