søndag, marts 15, 2009

"KENDT AF GUD"

Stavefejl på skilte og husfacader er kilde til megen morskab, undren og en anelse irritation hos undertegnede. Især i mit gamle "hood" på Nørrebro var der mange løjerlige eksempler. Jeg drømte en nat - mens jeg stadig boede derude - at jeg gik ned ad Nørrebrogade med en kæmpemæssig rød tusch og rettede alle stavefejlene fra en ende af, på skiltene og i butiksvinduerne. Det må have været nat, der var ikke et øje i gaderne.
Hvordan kan man i det hele taget blive skiltemaler eller trykker uden at have et nudansk ordbog i sit værksted? Hvor svært er det lige at slå det op, når man laver et fem meter langt skilt, om det er "pizzeria" eller "pizzaria"?
Min gode Esbjergske ven fortalte mig en skæg historie i aftes, som understreger at det ikke bare er skiltemalere, men også stenhuggere, der burde foræres en retstavningsordbog ved studiestart. Min vens far var dyrlæge og sad i menighedsrådet i et lille vestjysk sogn. De skulle have lavet en ny sten til de ukendtes grav. De havde besluttet sig for placering, sten og tekst. "KENDT AF GUD," skulle der bare stå indhugget, ikke mere.
Da stenen nogen tid efter blev præsenteret for menighedsrådet, lo dyrlægen. De andre undrede sig. Stenhuggeren havde hugget "KENT AFGUD" i stenen. Da min kammerats far påpegede det, sagde menighedsrådsmedlemmerne: "Arh, er du nu også sikker på dét, dyrlæge...?"

Jeg kan i øvrigt ikke lade være med at tænke på om der findes en kirkegård for gravstene, der ikke er blevet brugt, fordi teksten på dem var indhugget forkert? Det ville jeg synes var smukt.