tirsdag, januar 20, 2009

Hjælp: Hvad betyder "s.d."?

Er der nogen der kan hjælpe mig med en forkortelse? Jeg sidder med en tekst fra midten af 1700-tallet, og der optræder en forkortelse - s.d. - som jeg ikke kan regne ud. Jeg har prøvet at slå det op hvor jeg kan, men jeg bliver ikke klogere. Manden er glad for latin, måske er det en hjælp.

De to citater go:

”En aften sad hun på mit skød i lænestolen i mørke, i det samme kommer pigen ind og lukkede s.d. køkkendøren op, da sprang hun op.”

"Skuede hende s.d. på noget, og derfor forlangte hun så og så mange kys, og ved det arbejde tog jeg på hendes membrum."


Hvad betyder dette s.d.? Nogen, der har et godt bud?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det latinske sine die forkortes s.d.

http://dictionary.reference.com/browse/sine%20die

9:57 AM  
Blogger Thomas Oldrup said...

Tak, anonym. Jeg tror du har helt ret.

11:16 AM  
Anonymous Anonym said...

Velbekomme :-)

12:28 PM  
Blogger Brian Christensen said...

Men hvad betyder sine die? Min lille latinprøve er lidt rusten efterhånden.

9:53 AM  
Anonymous Anonym said...

ORIGIN Latin, literally ‘without a day.’

10:17 AM  

Send en kommentar

<< Home