onsdag, november 26, 2008

To historiske ildsjæle

Jeg sidder og er ved at lægge sidste hånd på et stort portræt af Palle Lauring til en bog om "Historiens ildsjæle", der udkommer næste år. Anledningen er Historisk Fællesråds 100 års fødselsdag. Han er en interessant figur, Palle Lauring, har jeg fundet ud af undervejs i processen. Fascinationen håber jeg selvfølgelig også når igennem til læseren.

Jeg kan godt lide dette citat, som jeg fandt i et fødselsdagsinterview, men jeg har ikke kunnet få plads til det nogen steder i portrættet...

“Der findes ingen olympiske skamler inden for historien. Om 75 år synes man måske, at Hitler var imponerende.”

Når jeg er færdig med Lauring, skal jeg skrive et tilsvarende portræt af Ulla Tofte (Golden Days), der også er blandt dem, som er udvalgt til en "historisk ildsjæl" af Fællesrådet.