lørdag, juni 17, 2006

Feldbæks farvel og et speciales undfangelse

Den ærværdige gamle professor Ole Feldbæk holdt aftrædelsesforelæsning igår. Han bliver 70 næste måned og stopper derfor. Han holdt en munter forelæsning om historieskrivningen om 1700-tallet. Den lille mand i det store jakkesæt er tydeligvis en kapacitet, måske ikke som taler, men som historiker. Han har, indrømmede han, både fået Amalienborg-medaljen af Dronningen Selv, samt været gæst i Bubbers Søndags-Cirkus. Sikken spændvidde. Feldbæk har især beskæftiget sig med 1700-tallet, som også er "min tid".
Under forelæsningen fik jeg en sjælden åbenbaring, om - tror jeg - hvad jeg skal skrive speciale om. Om dansksprogede aviser i 1700-tallet, og om man kan bruge dem som kilde.
Det synes jeg jo at de kan. Og jeg synes jo de bliver brugt for lidt. Og jeg synes gamle aviser er en herlig, levende kilde at arbejde med.
Til slut i forelæsningen remsede Feldbæk en håndfuld aspekter af 1700-tallet op, som han ikke synes er tilstrækkeligt belyst. Hvad nævnte han? Pressehistorie. Voila!

Etiketter: